Asociácia pre umelú inteligenciu na Slovensku (ASAI) v spolupráci s vybranými vysokými školami na Slovensku ako aj so študentskou radou vysokých škôl spúšťa veľký prieskum medzi pedagógmi a študentami. Cieľom prieskumu je získať jednoznačný prehľad o súčasnom stave výučby a implementácii nástrojov AI, identifikovať výzvy, ktorým čelia študenti a pedagógovia, a navrhnúť možnosti spolupráce a podpory pre ďalší rozvoj tejto oblasti na Slovensku. Potreba identifikácie je základnou podmienkou na to, aby sa pripravili veľmi konkrétne kroky na jej naplnenie a realizáciu.
A prečo to zaujíma práve asociáciu AI na Slovensku?
Pretože denne máme niekoľko podnetov na vzdelávanie dospelých, študentov, deti. Záleží nám na tom, aby Slovensku v tejto digitálnej dobe neušiel úplne vlak. A zároveň preto, lebo takýto prieskum na Slovensku ešte nebol a je veľmi potrebný. Zároveň je to aj výzva na vysoké školy, ktoré ešte nie sú s nami v kontakte: Zapojte sa! Spojme sily!
PhDr. Peter Murár, PhD., prodekan pre rozvoj a vzťahy s verejnosťou z Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave hovorí: „Umelá inteligencia sa pomaly dostáva aj do škôl. Myslím, že väčšinu učiteľov už neprekvapuje čo všetko dokáže. Avšak v školách i na univerzitách sa stále ešte len učíme ako k AI pristupovať: kde pre nás môže byť užitočným pomocníkom a kde sa, naopak, dostávame na tenký ľad – či už z hľadiska etiky, alebo zanedbávania samostatného premýšľania. Tento prieskum nám pomôže pochopiť, v akej fáze osvojenia si technológie sa jednotlivé školy nachádzajú.“
Samotná AI umožňuje identifikovať príležitosti na zlepšenie administratívy, riešiť bariéry, ako sú nedostatok zdrojov či odborníkov a odborníčok, zabezpečiť strategické plánovanie ďalšieho rozvoja. Navyše pomáha vysokým školám efektívne reagovať na etické výzvy spojené s ochranou údajov a digitálnou inklúziou, čím sa zabezpečuje, že AI prináša rovnaké príležitosti pre všetkých študentov a študentky, zamestnancov a zamestnankyne. Tieto poznatky sú nevyhnutné na to, aby vysoké školy dokázali držať krok s globálnymi trendmi a maximalizovať svoj prínos pre spoločnosť.
Lucia Spodniaková, podpredsedníčka pre sociálne záležitosti Študentskej rady vysokých škôl dodáva: „Zistenie úrovne implementácie a využívania umelej inteligencie (AI) na vysokých školách je kľúčové pre mapovanie súčasného stavu a následnú podporu inovácií vo vzdelávaní, prípravu študentov a študentiek na technologicky vyspelý trh práce a posilnenie výskumu v tejto oblasti.“
Význam umelej inteligencie vo vzdelávaní v rámci Európskej Únie
Umelá inteligencia už mení spôsob, akým školy a univerzity fungujú. V rámci Európskej únie sú školy podporované aj etickými usmerneniami Európskej komisie, ktoré zdôrazňujú potrebu zodpovedného a spravodlivého využívania AI.
„Našou snahou je čo najefektívnejšie zmapovať potreby priamo z trhu a v spolupráci s odborníkmi z viacerých oblastí a usmerneniami Európskej komisie nastaviť efektívny rámec vzdelávania a implementácie nástrojov AI do vyučovania,“ hovorí Miroslava Šáchová, člen Správnej rady ASAI.
Na Slovensku sa však stále stretávame s výzvami, ako je nedostatok odborníkov na AI, chýbajúca technická infraštruktúra či obmedzené možnosti medzinárodnej spolupráce. Práve preto ASAI verí, že tento prieskum pomôže otvoriť dôležité otázky a navrhnúť konkrétne opatrenia.
Výsledky prieskumu poskytnú cenné informácie pre tvorbu stratégií na podporu vzdelávania v oblasti umelej inteligencie na Slovensku. ASAI verí, že spolupráca medzi akademickou obcou, študentmi a odborníkmi z praxe prispeje k efektívnejšej integrácii AI do vzdelávacieho procesu a pripraví absolventov na výzvy digitálnej doby.
Asociácia AI – ASAI je záujmové združenie právnických osôb, podnikateľov, spoločností a firiem, ktoré denne fungujú na Slovenskom trhu a ktoré postupne tvorí celoslovenskú AI komunitu.
——————————
Pre viac informácií kontaktujte: Miroslava Šáchová, člen Správnej rady ASAI, 0948 144 038,