AI na slovenských univerzitách: študenti ju chcú, školy zaostávajú. ASAI prináša prvý hybridný prieskum a výzvu na spoluprácu

Slovenskí vysokoškoláci vnímajú umelú inteligenciu ako súčasť svojho každodenného života. Viac ako polovica z nich používa AI nástroje aspoň raz týždenne, dve tretiny siahajú po ChatGPT alebo iných jazykových generátoroch. No len 37 % má AI zahrnutú vo výučbe. Viac ako 70 % študentov nikdy nezažilo workshop zameraný na praktické využitie umelej inteligencie. A až 91 % by uvítalo prístup k odborníkom z praxe.

Tieto dáta neprišli od analytikov, ale priamo od viac ako 2 900 študentov z devätnástich slovenských univerzít. Asociácia AI (ASAI) vytvorila prvý ucelený prehľad o tom, ako sa na vysokých školách učí a používa AI – pohľadom tých, ktorých sa to týka najviac. Výsledky kombinujú reálne odpovede, dátovú augmentáciu aj rozhovory so študentskými zástupcami. Ukazujú, že vzdelávanie v oblasti AI je na Slovensku často nekoordinované, bez jasných pravidiel a len zriedka reflektuje rýchlosť, akou sa technológie vyvíjajú.

V kontexte, keď AI mení trh práce, podnikanie aj kreatívu, si nemôžeme dovoliť ignorovať, čo študenti potrebujú. Ak dnes väčšina mladých ľudí čerpá poznatky o AI z TikToku, Googlu alebo YouTubu, nie je to prejav lenivosti, ale dôkaz, že školy zlyhávajú ako ich primárny zdroj poznania. Študenti netúžia po ďalších teóriách, ale po konkrétnych odpovediach, nástrojoch a mentoroch. A univerzity nemusia mať všetky odpovede – potrebujú však odvahu začať sa pýtať správne otázky.

Preto ASAI už dnes koná. Zviditeľňuje hlas študentov, ponúka konzultácie a know-how tým, ktorí chcú na svojich fakultách začať meniť veci prakticky. Iniciuje okrúhly stôl, ktorý má spojiť univerzity, študentov a odborníkov. Nie formálne – ale funkčne. Pretože budúcnosť sa netvorí direktívami, ale rozhodnutiami, ktoré robíme každý deň.

Slovensko má na to, aby bolo inovatívnou krajinou, kde sa AI nielen používa, ale aj rozvíja eticky a s dôrazom na ľudí. Ak však podceníme vzdelávanie, podtrhneme si vlastnú budúcnosť. Ak ho naopak uchopíme správne, môžeme vybudovať výhodu, ktorú nemožno kúpiť – len vychovať.

Na základe získaných dát preto ASAI odporúča otvoriť odborný dialóg o modernizácii vzdelávacích obsahov v súlade s technologickým vývojom. Pozýva k jednému stolu Ministerstvo školstva a študentov a pedagógov. Cieľom nie je presadiť ďalší samostatný predmet, ale vytvoriť  strategický národný rámec, v ktorom sa umelá inteligencia stáva prirodzenou súčasťou výučby – podobne ako digitálna gramotnosť v predchádzajúcom desaťročí.

Stiahnuť správu o AI na vysokých školách

    Po zadaní e-mailovej adresy a kliknutí na "Stiahnuť" sa automaticky začne sťahovanie.
    Zadaním e-mailovej adresy súhlasíte s podmienkami spracovania osobných údajov.

    Newsletter

    Zaregistrujte sa a dostávajte užitočné rady a tipy zo sveta AI.

    ASAI – Asociácia AI